Slik leser du stillingsannonsen

Informasjonen i en stillingannonse viser deg hva arbeidsgiver ser etter. Annonsen kan brukes til å finne ut om du har rett utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper.

Bruk informasjonen om stillingen når du skal skrive CV og søknad, eller som forberedelse til intervju.

Hva er arbeidsoppgavene?

Arbeidsoppgavene kan gi deg en oversikt over hva som kreves av deg. Hva ønsker arbeidsgiver å få gjort i denne jobben?

Hva er forskjellen på krav og ønsker? 

  • Krav er noe du må kunne for å få jobben. Det kan være krav til utdanning, arbeidserfaring, språk, kurs eller sertifikater.
  • Ønsker er erfaring det er en fordel å ha, men du kan fortsatt bli ansatt om du ikke har det.

Hva er kravene og ønskene for denne jobben?

Hva menes med personlig egnethet?

Personlig egnethet kan handle om hvem du er som person, hvordan du samarbeider med andre eller hvordan du håndterer forskjellige situasjoner. Dine personlige egenskaper kan skille deg fra andre med lik utdanning og arbeidserfaring.

Hvilke personlige egenskaper nevnes for denne jobben?

Trenger du mer informasjon om stillingen?

  • Sjekk ut bedriftens nettside.
  • Ta kontakt med arbeidsgiver og spør hva som kreves i stillingen.
  • Se på andre stillingsutlysninger for samme type jobb.

Trenger du hjelp?

Du kan snakke med en karriereveileder på chat eller telefon. Det er gratis, og du trenger ikke bestille time.