Kva er ein god søknad?
Det viktigste du gjør i søknaden er å vise at du er motivert, og at du kan gjøre jobben.
1. Les stillingsannonsen godt
Bruk søknaden til å vise at du vet hva slags jobb du søker på. Er det noe informasjon i stillingsannonsen som gjør deg ekstra motivert for jobben? Det kan være arbeidsoppgavene, arbeidsmiljøet, bedriften eller annen informasjon om jobben.
For flere tips til hvordan finne ut hva arbeidsgiveren ser etter kan du lese Slik leser du stillingsannonsen.
2. Finn informasjon om arbeidsgiver
Bruk søknaden til å vise at du vet hvem du søker jobb hos, ved å hente inn informasjon om arbeidsplassen. Sjekk for eksempel nettsidene til bedriften eller ta kontakt med arbeidsgiver.
3. Tilpass søknaden til jobben
Se på informasjonen du har om jobben og arbeidsgiveren, og vis at du har det som skal til. Søknaden skal vise arbeidsgiver at du forstår hva jobben går ut på, og hvordan du vil løse arbeidsoppgavene. Den skal blant annet svare på:
- Hva er din motivasjon? Hvorfor vil du ha akkurat denne jobben?
- Hva kan du bidra med i denne stillingen?
- Hvordan vil du løse arbeidsoppgavene?
4. Vis arbeidsgiver hvem du er
Du kan vise hvem du er ved å bruke konkrete eksempler på hvordan du bruker egenskapene eller kunnskapen din.
Her kan du øve på å beskrive egenskapene dine: Hvem er du? Beskriv deg selv
5. Se over søknaden din
Sjekkliste:
- Har du fått frem hva som er motivasjonen i jobben du søker på?
- Har du fått frem hva du kan bidra med i jobben du søker på?
- Er søknaden kortfattet og uten skrivefeil?
Trenger du hjelp?
Om du trenger tips til søknaden du ta kontakt med en karriereveileder, enten på Karriereveiledning.no, eller et karrieresenter i din fylkeskommune.