4 tips til søknad
Søknaden din skal vise arbeidsgiver at du forstår hva jobben innebærer, og hvordan du vil løse arbeidsoppgavene. Her er fire tips til hvordan du kan tilpasse søknaden til stillingen.
1. Les stillingsannonsen godt
Hva står om arbeidsoppgavene, arbeidsmiljøet eller annen informasjon om jobben? Bruk informasjon fra stillingsannonsen når du skriver søknaden.
Mer kan du finne i 4 tips til hva du kan se etter i en stillingsannonse.
2. Finn informasjon om arbeidsgiver
Finn ut hva bedriften gjør, hva som er viktig for dem, og hvilke mål de har. Bruk denne informasjonen til å forklare hvordan du kan bidra. Sjekk om de har en nettside eller snakk med ansatte for å lære mer.
3. Få frem hva du kan bidra med
Bruk konkrete eksempler på hvordan dine egenskaper og kunnskaper kan være nyttige i jobben du søker på. Forklar hvordan du vil bruke dem i praksis.
Her er to verktøy som kan hjelpe deg å beskrive hvem du er og hva du kan:
4. Se over søknaden din
Sjekkliste:
- Har du fått frem hva du kan bidra med i jobben du søker på?
- Viser du hvordan du kan løse arbeidsoppgavene?
- Er søknaden kortfattet og uten skrivefeil?
Trenger du hjelp?
Her kan du få hjelp til å lage førsteutkast til jobbsøknaden.
Du kan snakke med en karriereveileder på karriereveiledning.no eller hos karrieresenteret i fylket ditt.